På senare år har debatten om religionens roll
i samhället, om ”konservativ” och ”progressiv” religionsutövning, varit aktiv både
i tryckt media och på internet. Frågan om huruvida religionen skall vara
politisk eller inte har stötts och blötts – ibland under ganska upprörda former
– av debattörer som sträcker sig i skala från t.ex. konservativa kristna som
vill att deras egen form av kristendom skall ha ett starkt och just
konservativt inflytande på samhället till dem som anser att religionen snarast
är en antikverad pinsamhet som bör hållas borta från det offentliga rummet. Apropå
detta skulle jag vilja bidra med några tankar kring detta med religion och
sekularitet, ur mitt eget ganska personliga perspektiv. Jag anser nämligen att
sekularitet är något av det viktigaste som finns – för de religiösas skull.
Jag är sedan ganska många år religiöst
utövande (jag föredrar av olika skäl detta uttryck framför det så ofta
förekommande ”troende”). Jag tillhör inte någon av de så kallade världsreligionerna;
jag är inte medlem i Svenska kyrkan, Romersk-katolska kyrkan, någon ortodox
eller friprotestantisk kyrka, något muslimskt, judiskt, hinduiskt eller buddhistiskt samfund.
Eller för den delen Förbundet humanisterna.
Jag är alltså religiöst utövande. Men jag är
också sekularist, mycket övertygad sådan, till och med (vilket här alltså inte
alls skall tolkas i betydelsen ”antireligiös” utan i betydelsen ”förespråkare
av total samvetsfrihet i staten”). Och jag är inte sekularist därför att jag
tycker att religion är farligt, pinsamt, obegripligt eller irrationellt – utan
just därför att jag tycker att mitt religiösa utövande och min livsåskådning är
så viktiga.
Frågan om rätten att hålla sig med en
världsåskådning (eller ett konglomerat av flera) är en av de mest grundläggande
mänskliga friheter vi har. Den handlar inte bara om rätten att tänka fritt,
utan om rätten att ha en grundläggande filosofisk bakgrund till de tankar man
tänker. Det handlar om rätten att hålla sig med de föreställningar om självet
och världen utan vilka inget tänkande har någon grundning. Att begränsa denna
rättighet vore att begränsa något av det som allra tydligast gör oss till
människor.
Det är därför det är så viktigt att vi till
exempel har religionsfrihet som en grundlagsstadgad rätt (och inte bara en
allmän åsiktsfrihet) – religionsutövande är nämligen inte en ”tanke” vilken som
helst utan en grundläggande del av tänkandets och världssynens väsen. Detsamma
gäller naturligtvis också ateistisk/areligiös filosofi. Jag tycker gott att
livsåskådningsfrågor – särskilt religiösa sådana – kunde få diskuteras mer i
den svenska offentligheten.
Men å andra sidan: om vi ger ett visst livåskådningssystem
omotiverat företräde i samhällsdebatten (eller, ännu värre, lagen), då
begränsar vi denna mänskliga frihet på ett ännu tydligare sätt. Den dag vi
officiellt proklamerar en religiös (eller areligiös) hållning som den
officiella – då har vi kringskurit våra medborgares frihet. Och det är här jag
vill trycka på följande: detta är inte bara, eller ens framför allt, av relevans
för de ickereligiösa. Sekulariteten är tvärtom livsviktig för dem som har en
religiös värdsåskådning. Den är viktig, därför att så betydelsefulla val som
det som handlar om ens filosofiska eller religiösa världsåskådning borde tas i
största möjliga frihet. Den religion eller filosofiska hållning som inte med
ett maximalt mått av frihet har valts av utövaren själv riskerar också bli
oärlig: den riskerar att snarast bli uttryck för andras inflytanden.
Det religiösa utövandet anses – om man hyser
en sådan världsåskådning – ge möjligheter som man inte kan få någon annanstans,
enligt vissa till och ett möte med verklighetens yttersta grund. Att gå in i
något sådant av annat än så fri vilja som möjligt är, tror jag, inte särskilt
lyckat.
Ett fall där detta frågekomplex blivit
aktuellt i debatten är den (i och för sig kanske något perifera) diskussionen
om huruvida skolavslutningar bör få ske i kristna gudstjänstlokaler och
huruvida en präst i så fall skall få välsigna eleverna. Skulle det skada så
mycket, frågar sig en del debattörer, om en präst uttalade en välsignelse? Vad
gör väl det? Gör det månne ont att bli välsignad?
Nej, knappast, men den relevanta frågan är en
annan. Att delta i skolan är en lagstadgad plikt för svenska medborgare. Därför
måste denna plikt vara neutral i alla sådana frågor. Att påtvinga någon en
religiös utövning ligger inte i linje med idén om religionsfrihet. Att bli
kristen, muslim, hindu – eller ateist – måste vara ett beslut av den enskilde
individen, precis lika mycket som att bli marxist, liberal eller anarkist.
Religionsutövning handlar om mer än ett socialt sammanhang: det handlar om
tankefrihet och, om man har en religiös världsåskådning, potentiellt kanske
också om något sådant som ens själs eviga frälsning. Detta kan man inte lämna
åt någon annan att bestämma över: inte åt staten, inte åt lärare, inte åt
utredare, inte åt föräldrar, inte åt vänner, inte åt företag, inte åt
intressegrupper, inte åt missionerande företrädare för ateism eller teism.
Dessa val – som kanske är de viktigaste man någonsin kommer att göra – måste
man göra själv. Därför, och i den meningen, är jag sekularist.
3 kommentarer:
Jag har ifrågasatt skolavslutningarna för att jag suttit där i koret som gisslan. Det blev ett väldans liv när jag vid ett tillfälle tog Jesus o barnen som ett exempel på att alla får vara med och att vi ska ta hand om varandra på sommarlovet. Efter det har jag inte fått ha skolavslutningar. Lika så gott det.
Håller väl med om det mesta du skriver. Men jag tycker det är viktigt att den enskilde ska få verka i politiska sammanhang utan att behöva dagtinga med sin tro.
Men många som förespråkar det sekulära samhället vill ju ha frihet från religion, inte till.
"Vi", om man menar samtliga svenska medborgare, har inte full religionsfrihet ännu. Kungen/statschefen måste enligt lag vara medlem i Svenska kyrkan och bekänna sig till dess läror samt augsburgska bekännelsen av 1593 (mest känd för att den innebär fördömanden av alla då kända hedninga- och avfällingariktningar från den lutheranska tron).
En av förutsättningarna för monarki är att monarken styr "av Guds nåde", det vill säga monarken (alltid en person, monos "en" archos "styre") styr på gudomligt mandat ("himmelens mandat" i en del asiatiska monarkier) och härleder sin legitimitet ifrån gudomliga sanktioner. Det är grunden för monarkin som statsskick. Vi kommer alltså alltid vara tvungna att hålla oss med en "statskyrka" för statschefen/monarken om inget annat. Så länge vi håller oss med monarki råder det inte fullkomlig religionsfrihet utan vi betalar tributer till en person med familj som ytterst härleder sitt styre till gudomlig legitimitet, "av Guds nåde".
För många brinnande troende är rätten att försöka påtvinga andra sin tro definitionen av religionsfrihet. Den åsikten brukar känneteckna det vi kallar sekterism. Religionsfrihet blir i så fall att förbjuda, ja rent av kriminalisera det dessa sekter kallar religionsfrihet. Det kan bli en svår balansgång. Får nästan ångest vid tanken, och vill springa ifrån debatten. Men s-si-sie... äh, vissa sekter borde ju ha på moppo!
Skicka en kommentar