torsdag 3 april 2008

Skola-skola

... förresten måste jag häva ur mig lite gnäll. Det sitter fortfarande i, ända sedan i julas, då jag råkade slötitta på tv och fick se reklam för julkalendern LasseMajas detektivbyrå. En människa modell mindre satt och läste högt för en annan dito om vilka regler som gällde för riktiga detektiver. Språket var högtravande och arkaiskt... trodde de väl. Jag minns fortfarande plågan jag kände när jag hörde barnet läsa upp: "En detektiv skola..."

Skola! Denna verbböjning hade väl manusförfattarna lagt in för att låta "öfverdrifvet ålderdomliga", men de tycks inte ha greppat att formen är pluralis! De skola. Flera detektiver skola. Men aldrig en detektiv. Aldrig aldrig aldrig. Aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig. Oh my God, the ungrammaticality, it burns!
Det är inte snällt att utsätta små barn för sådana språkliga övergrepp. Protester borde ha lämnats in till Socialstyrelsen - vi måste försvara oss från dessa barbarismer. Hur man skall använda ordet "skola" borde man faktiskt ha lärt sig. Vi kanske behöver en skola-skola.

Ack vad jag är vitsig. Ack, ack.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, men det är väl alldeles för vanligt? I de flesta fall lyckas man i och för sig hålla det en smula mer isolerat, men annars uppfattar jag det som ett uttryck för den allmänna uppfattningen bland yngre svenskar: skola, äro och dylikt är någonting som fanns för länge, länge sedan och som man kan slänga in närhelst man vill ge ett högtidligt eller arkaiskt intryck. Att numerus skulle kunna ha någonting med saken att göra verkar till och med många som kan en smula tyska eller franska missa.

Det hindrar det inte från att vara rejält plågsamt att betrakta, förstås.

//JJ

Anonym sa...

Instämmer.
Vad lär de egentligen ut i skolorna nu för tiden? Tänkt vad underbart om man i högstadiet hade haft retorik, svenska språkets historia, latin och grekiska på schemat! Och vad är det förresten för fel med utantillrabblande av gamla böjningsformer eller dikter? I Ryssland drillas barnen fortfarande i Pusjkins poesi. Men vad ska det bli av vårt svenska kulturarv när skolan är så fientligt inställd till "utantillkunskaper"?
Jennelie