"Låt texten vara död."
Ola Wikander skriver och funderar om gamla språk och vad de betyder för honom - om hebreiska, ugaritiska, grekiska, hettitiska, latin, gotiska och någon gång kanske till och med hurritiska. Han grubblar kring kanaaneisk religion, främreorientaliska studier och skönlitteratur - och om vår allmänna kulturskymning.
Visar inlägg med etikett london. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett london. Visa alla inlägg
fredag 16 juli 2010
Alarmerande
Jag kommer bara inte över uttryck av typen This door is alarmed, som jag sett många gånger i England (senast igår, tror jag att det var - sitter i London just nu). Det låter som om dörren skall hoppa upp och skrika av upprördhet och/eller skräck ...
lördag 13 juni 2009
I norska språks sällskap
Förra veckan gjorde jag (mitt under min Londonresa) klart korrekturarbetet på något som förhoppningsvis skall bli verklighet i augusti, nämligen den norska utgåvan av I döda språks sällskap. Boken kommer att ges ut av Pax Forlag, som också är norsk förläggare åt Tore Jansons böcker (och för den delen åt Haruki Murakami, en av mina absoluta favoritförfattare!). Skoj!
Etiketter:
Haruki Murakami,
I döda språks sällskap,
london,
norska,
Pax,
Tore Janson,
översättningar
fredag 12 juni 2009
Do what thou wilt
... och så kan jag inte undanhålla er följande underbara fynd som vi gjorde mitt på gatan i London - det är kanske sant att England är ett magiskt land:

Och här har ni yours truly framför vacker assyrisk relief (täckt, som så många andra, av Asshurnasirpal II:s så kallade standardinskrift):
Och här har ni yours truly framför vacker assyrisk relief (täckt, som så många andra, av Asshurnasirpal II:s så kallade standardinskrift):
Etiketter:
Asshurnasirpal II,
assyrier,
British Museum,
Crowley,
london,
magi
onsdag 10 juni 2009
Legender fortsätter!
Tre gånger har vi nu dinerat på en trevligt familjär taiwanesisk restaurang i Londons Chinatown - maten var ungefär hur stark som helst, men god! Namnet på stället är ganska skoj för en gammal språkräv: Leung's Legends Continue låter ju onekligen förtroendeingivande ...
Har ägnat lite tid åt att läsa ytterligt brittiska saker, som en bit ur The Battle of Maldon (på anglosaxiska) - samt Dorothy Sayers' Strong Poison. Fina grejer. Ur den förstnämnda textens början:
Het þa hyssa hwæne hors forlætan,
feor afysan, and forð gangan,
hicgan to handum and to hige godum.
þa þæt Offan mæg ærest onfunde,
þæt se eorl nolde yrhðo geþolian,
he let him þa of handon leofne fleogan
hafoc wið þæs holtes, and to þære hilde stop;
Har ägnat lite tid åt att läsa ytterligt brittiska saker, som en bit ur The Battle of Maldon (på anglosaxiska) - samt Dorothy Sayers' Strong Poison. Fina grejer. Ur den förstnämnda textens början:
Het þa hyssa hwæne hors forlætan,
feor afysan, and forð gangan,
hicgan to handum and to hige godum.
þa þæt Offan mæg ærest onfunde,
þæt se eorl nolde yrhðo geþolian,
he let him þa of handon leofne fleogan
hafoc wið þæs holtes, and to þære hilde stop;
Etiketter:
anglosaxiska,
Battle of Maldon,
Dorothy Sayers,
engelska,
london,
poesi
fredag 5 juni 2009
Norska och japanska i London
Sitter på hotellet nära Earls Court-stationen i London; har just gjort arbete på ett norskt korrektur - se där vad som kan hända!
Var även i den japanska affären här i staden och noterade till min irritation att läroböckerna i japanska (som var legio) alla verkade vara antingen precis över eller precis under min nivå. Tja, ihärdighet är väl det enda som behövs för att lära sig lite fler kanji antar jag.... ganbarimashô!
Var även i den japanska affären här i staden och noterade till min irritation att läroböckerna i japanska (som var legio) alla verkade vara antingen precis över eller precis under min nivå. Tja, ihärdighet är väl det enda som behövs för att lära sig lite fler kanji antar jag.... ganbarimashô!
tisdag 2 juni 2009
Go west
Imorgon ämnar jag och min fästmö dra sta till London för en vecka, för att besöka esoteriska byggnader, Forbidden Planet, Highgate-kyrkogården och annat trevligt. Och gå på British Museum... och titta på kilskrift (och annorstädes på Blake - kanske till och med hans bild på Hekate, känd från De kaldeiska oraklen!).
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)