fredag 20 juni 2008

"In Berlin/ By the wall/ You were five foot 10 inches tall."

Återkom just från Berlin, där jag och min fästmö tillbringat ett antal mycket trevliga dagar, handlat diverse egenartad litteratur och känt oss allmänt bohemiska. Tyvärr var bokhandeln Forum Hermeticum antingen nedlagd eller stängd för ombyggnad, och den främreorientaliska delen av Pergamonmuséet var också temporärt out of commission på grund av utställningsbyggande, så någon Ishtarport fick man inte se. Jag köpte en bok om hettiterrikets huvudstad Hattusa - med en vacker avbildning av bronstavlekontraktet mellan Tudhaliya IV och Kurunta av Tarhuntassa, en text som jag bekantat mig med tidigare. Texten innehåller ett parti där storkonung Tudhaliya vill banka in budskapet att konungen Kurunta minsann inte var någon dålig figur, trots att storkonungens far revolterat mot och kastat ut dennes bror:

A-BU-YA ku-wa-pi Ha-at-tu-si-li-is A-NA ÚR-hi-te-es-su-up-as DUMU Mu-u-wa-at-ta-al-li me-na-ah-ha-an-da ku-ru-ri-ah-ta na-an LUGAL-iz-na-an-ni ar-ha ti-it-ta-nu-ut A-NA LAMMA-ma-kan wa-as-tul Ú-UL ku-it-ki a-as-ta
LÚ.MEŠ Ha-at-ti ku-it im-ma ku-it wa-as-ti-ir LAMMA-as-ma-kan Ú-UL ku-wa-ap-pi-ki an-da e-es-ta


"När min fade Hattusili gjorde uppror mot Urhi-Tessub, son till Muwatalli, och avsatte honom från konungadömet, fanns inget fel alls hos Kurunta. Fast folket i Hatti hade syndat, hade Kurunta alls inget med det att göra".

Så vi fick ägna oss åt annat roligt. Vi besökte det judiska muséet vid den stora synagogan i gamla Östberlin (numera återuppbyggd efter åratal av postbombnings-förfall och nödrivning). Där läste jag saker på hebreiska och jiddisch och köpte två ytterligare skivor till min samling av inspelningar av synagogssång. Vi gick på diverse antikvariat och inhandlingsplatser för japansk populärkultur. Jag köpte mig nästan en utgåva av den latinska texten till Satyricon, men det blev inte av...

Och jag måste säga att det känns konstigt att återvända från det som en gång var Östberlin till ett Sverige som just satt sin egen grundlag ur spel via FRA-lagen. En ganska schizofren upplevelse.

Inga kommentarer: