onsdag 1 april 2009

Megaman och Mentor

Det blir inga aprilskämt, för jag gillar inte sådana. So there.

En av de konstigare titelbytena mellan olika länder rör tv-spelet Mega Man (som finns i tusen olika versioner och delar). Denna mycket trevliga spelserie heter i Japan inte mindre än Rockman (rock som i musikstilen - hans "flickvän", om nu små blå robotar har sådana, heter "Roll"). Uppenbarligen tyckte en marknadsavdelning någon gång på det glada åttiotalet att "Mega" lät mycket häftigare än "Rock". Och det var väl en acceptabel, om än något klåfingrig, förändring. I Sverige brukar han oftast uttalas på svengelska, som "Meeeeega-mann!"

Mindre acceptabelt var dock det omslag marknadsnissarna framhärdade i för den amerikanska utgåvan av spelet. Denna kreation är än idag känd som ett av de fulaste, dummaste och allmänt sämsta tv-spelsomslagen i världshistorien. Jag undrar verkligen om denne gamle UFO-gubbe hjälpte till att sälja spelet i det stora landet i väster:



För övrigt hittade jag ett underbart ord på engelska igår: nerdgasm. Den som kan lista ut vad det betyder får hyllning av publikum (i alla fall bloggens publikum).

Och på lördag den 4:e april tar jag i Lund emot Mentorspriset av Föreningen Mentors elever, ett pris som jag i år är utsedd till mottagare av! Det hela börjar med en lunch på Gräddhyllan vid 12.45 (som man måste anmäla sig till senast 2:e april om man vill vara med, se mer på inbjudnings-pdfen som finns på föreningens hemsida), och sedan sker själva utdelningen klockan 14.00 i Ekska huset, nära Stadsbiblioteket, där jag också kommer att hålla ett litet anförande om min forskning.

3 kommentarer:

Skymning sa...

Nerdgasm: När en nörd får en mental orgasm av exempelvis (i) smarta geekreferenser i popkultur, eller (ii) någonting är så till den milda grad nördigt att man smäller av av lycka.

Exempli gratia: När den för mig obekante x hälsade med orden "live long and prosper", visade sig ha tetrismelodin som ringsignal samt bar en t-shirt med texten "WYSIWYG" fick jag en redig nerdgasm.

Ola Wikander sa...

Mycket bra, rätt så!

Skymning sa...

Win!