Visar inlägg med etikett skandinaviska språk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skandinaviska språk. Visa alla inlägg

fredag 2 maj 2008

Pseudoskandinavism

En gång i tiden lär det ha funnits ett utrikiskt ölmärke som hette Nordic Wølf. Notera det danska ø-et, som tycks vara där bara för att ge en särkilt "nordisk" klang åt det hela trots att det inte har något där att göra. Folk med engelska som modersmål brukar tycka att våra nordiska diakritiska tecken och lustiga bokstäver är makalöst fascinerande, och de har en tendens att slänga in dem överallt för att få fram den verkligt skandinaviska känslan. Hittade ett alldeles otroligt gräsligt exempel på detta idag. Se och våndas:



Notera för övrigt det isländska läspljudet i "Scandinavian". Ouch.