Ola Wikander skriver och funderar om gamla språk och vad de betyder för honom - om hebreiska, ugaritiska, grekiska, hettitiska, latin, gotiska och någon gång kanske till och med hurritiska. Han grubblar kring kanaaneisk religion, främreorientaliska studier och skönlitteratur - och om vår allmänna kulturskymning.
Trevligt att du gillade den - och en stor ära att få inspirera rollspelande! Man blir ju alldeles varm i hjärtat. Kan du ge några detaljer om vilken form denna inspiration tagit sig?
Bok 2 är under skrivande (har varit det "lågintensivt" ett bra tag nu). Den får ett lite annat upplägg (bland annat med två nya huvudpersoner - fast de gamla är också kvar!). En del saker som bara kanske verkar som notiser i Seraferna kommer att visa säga bära på hela historier, om man säger så :)
Ledsen för kommentarspammandet men det var inte uppenbart att de faktiskt gick genom :-/
Några detaljer har jag inte ännu eftersom det är till kommande kampanj. För tillfället spelar vi Don't Rest your Head med stora inslag av Alice Cooper men den närmar sig ett slut på det ena eller det andra viset. När den är avslutad kommer vi återuppta förra kapanjen som är Mouse Guard i antikenmiljö med vissa begynnande steam punkinslag. För min del blev din bok en liten kick både för lusten att återuppta kampanjen och även utveckla spelvärlden.
Vi har tidigare spelat ett gäng år av rollernas liv och nu kommer vi introlducera en ny spelare och en ny roll samt göra en ''snabbspolning genom en förändrande tid i de centrala delarna av spelvärlden då ett antal uppfinningar av steam punkig karaktär implementeras och nyttjas, kanske ett årtionde eller så. Sedan kommer vi återvända till vanligt rollspelande med de nu betydligt äldre rollerna i en förändrad värld med både progressiva och bakåtsträvande folk, förlåt möss. Rollerna har tidigare blivit väldigt involverade både i den praktiska änden av politiska agendor och ett par uppfinnare som kommer påverka världen så förutom rollerna egna förhållande till förändringarna i världen kommer relevanta maktfaktorers förhållande till uppfinnarna och effekterna av deras uppfinningar påverka rollerna.
Min förhoppning är att det blir intrigfullt och skoj. Plus att jag tycker antropomorfa möss i ett steam punkantiken med barbariska vesslor som hotar gränserna (och vems sida står illrarna på) känns lite coolt :-)
Hmmm, blev det något förståeligt om man inte har koll på Mouse Guard och så? Jag berättar gärna mer om spelvärlden men risken är att du öppnar en aldrig sinande ström av ord :-)
En sak jag gillade med din bok som jag vill försöka uppnå i spelandet är att det som jag trots allt upplever som en blandning av tekniker från olika perioder/kulturer i vår i historia kändes så naturlig och att rollerna i boken kunde behöva upptäcka hur saker förhåller sig med teknik/biologi som de trodde de visste hur den var och som verkade så naturlig för dem.
7 kommentarer:
Tack för en trevlig bok. Inspirerande till vårt eget rollspelande. Finns det några planer på nästa bok?
Tack för en trevlig bok. Inspirerande till vårt eget rollspelande. Finns det några planer på nästa bok?
Tack för en trevlig bok. Inspirerande till vårt eget rollspelande. Finns det några planer på nästa bok?
Trevligt att du gillade den - och en stor ära att få inspirera rollspelande! Man blir ju alldeles varm i hjärtat. Kan du ge några detaljer om vilken form denna inspiration tagit sig?
Bok 2 är under skrivande (har varit det "lågintensivt" ett bra tag nu). Den får ett lite annat upplägg (bland annat med två nya huvudpersoner - fast de gamla är också kvar!). En del saker som bara kanske verkar som notiser i Seraferna kommer att visa säga bära på hela historier, om man säger så :)
Ledsen för kommentarspammandet men det var inte uppenbart att de faktiskt gick genom :-/
Några detaljer har jag inte ännu eftersom det är till kommande kampanj. För tillfället spelar vi Don't Rest your Head med stora inslag av Alice Cooper men den närmar sig ett slut på det ena eller det andra viset. När den är avslutad kommer vi återuppta förra kapanjen som är Mouse Guard i antikenmiljö med vissa begynnande steam punkinslag. För min del blev din bok en liten kick både för lusten att återuppta kampanjen och även utveckla spelvärlden.
Vi har tidigare spelat ett gäng år av rollernas liv och nu kommer vi introlducera en ny spelare och en ny roll samt göra en ''snabbspolning genom en förändrande tid i de centrala delarna av spelvärlden då ett antal uppfinningar av steam punkig karaktär implementeras och nyttjas, kanske ett årtionde eller så. Sedan kommer vi återvända till vanligt rollspelande med de nu betydligt äldre rollerna i en förändrad värld med både progressiva och bakåtsträvande folk, förlåt möss. Rollerna har tidigare blivit väldigt involverade både i den praktiska änden av politiska agendor och ett par uppfinnare som kommer påverka världen så förutom rollerna egna förhållande till förändringarna i världen kommer relevanta maktfaktorers förhållande till uppfinnarna och effekterna av deras uppfinningar påverka rollerna.
Min förhoppning är att det blir intrigfullt och skoj. Plus att jag tycker antropomorfa möss i ett steam punkantiken med barbariska vesslor som hotar gränserna (och vems sida står illrarna på) känns lite coolt :-)
Hmmm, blev det något förståeligt om man inte har koll på Mouse Guard och så? Jag berättar gärna mer om spelvärlden men risken är att du öppnar en aldrig sinande ström av ord :-)
En sak jag gillade med din bok som jag vill försöka uppnå i spelandet är att det som jag trots allt upplever som en blandning av tekniker från olika perioder/kulturer i vår i historia kändes så naturlig och att rollerna i boken kunde behöva upptäcka hur saker förhåller sig med teknik/biologi som de trodde de visste hur den var och som verkade så naturlig för dem.
För övrigt gillade jag även din ''I döda språks sällskap''.
Skicka en kommentar