söndag 8 juli 2012

ZIkh rasna

För dem som finner det etruskiska språket intressant måste jag här komma med ett boktips. Numera finns det nämligen äntligen en ordentlig introduktion för den vetgirige i vad man i dag anser sig veta om det illa belagda språket. Boken heter Zikh Rasna: A Manual of the Etruscan Language and Inscriptions och är författad av Rex Wallace. Den är i mitt tycket mycket välavvägd i sitt sätt att förklara när det finns kontroverser och hålla sig nära vetenskapens communis opinio. Boken rekommenderas varmt!

PS
Titeln är för övrigt tänkt att betyda ungefär "etruskisk skrift".
DS

1 kommentar:

Magnus Lewan sa...

110 dollar på Amazon.com. Jag tror jag väntar med köpet tills jag nästa gång ska på etruskisk restaurang och vill tala med betjäningen.

Den etruskiska bok jag läst var Facchettis L'enigma svelato della lingua etrusca, som väldigt mycket går ut på att det inte finns någon enigma. Du råkar inte ha läst den också och kan jämföra vad Zikh rasna har som saknas i L'enigma?