söndag 5 april 2009

Avhandlande - 81 sidor!

Dagens forskning har handlat om det ugaritiska ordet pl, som troligen betyder "uttorkade", men vissa vill ha det till "genomsöka", utifrån en koppling till ett ganska obskyrt mishnahebreiskt verb. Jag tror att de har fel. Om det är som jag tänker mig handlar stycket jag just nu håller på med om hur solgudinnan Shapshu sänds ut för att inspektera resultaten av Baals nedstigande i dödsriket: den fruktansvärda torkan, som manifesterar dödens makt. Och den särskilda ironin blir i så fall att det är just genom Shapshu/solen som torkan framträder (den brännande solen): hon får själv se vad hon tvingats orsaka på grund av dödsgudens makt över den fruktbarhetsbringande stormguden Baal. Ja, tänk vad kul man kan ha med några få rader text ur Baal-cykeln...

Förresten har jag en gång tidigare roat mig med att klippa ihop allt jag har av avhandlingsmanus till en fil för att se hur långt det hela är i dagsläget. Jag gjorde detta igen, och det ligger just nu på 81 sidor. Naturligtvis kommer säkert mycket att skrivas om, etc... men ändå inte så illa! Och kapitlet om Malaki 3:20-21 är klart i sin allra råaste och första version (numreringen avser den hebreiska texten; i den svenska Bibeln kallas samma textsnutt 4:1-3 - spring till era luntor om ni vill se vad jag skrivit om. Ni kommer kanske att ana varför jag finner stycket relevant för min avhandling).

3 kommentarer:

David sa...

Ja, verserna låter som ett litet "abstract" av Baalcykeln t.ex. behandling av en motståndare som om de vore säd att skörda (som Anat gjorde med Mot) och det finns väl brottstycken där Baal själv tar kalvform eller har sex med en kviga som föder en kalv?

Och att rättfärdighetens sol reser sig (rättfärdighet som väl är en av de egenskaper en härskargud och kung förväntas uppvisa) efter att tidigare ha brunnit som en ugn passar ju perfekt i din avhandlingstitel! Läkedomen får mig att tänka på Eshmun som i nån sen hellenistisk text är född av Rättfärdighet. Fast vad jag förstår så ser de kristna Jesus förebådad i verserna!

För övrigt har jag sett vers 2 citerad i diskussioner om Yahweh har solära drag. Den här versen samt Judakungarnas fyrvingade skarabésigill samt de persiska Yehudmyntens örn sågs som ytterligare indikationer på det.

Förresten är inte den ugaritiska solgudinnan unik i Mellanöstern i att vara just en solgudinna och inte en solgud?

Ola Wikander sa...

Din analys är mycket träffande: just så är skälet till att jag intresserar mig för stycket. För att citera ur avhandlingsmanuset:
"In this text one finds an interesting fusion between the sun used as an image of justice and rulership—the “judging” sun of the Mesopotamian Shamash-type—and a vestige of the old, burning “drought-sun” occurring in the Ugaritic texts. The sun is both a terrible danger and a source of salvation: on one hand, the “day” (i.e. the sun) burns the evildoers up with its heat (the author even uses the overtly agricultural metaphor of the “root and branch”, which further reinforces the imagery), but on the other the “sun of righteousness” (šemeš ṣedāqâ) will rise and bring healing [...] Thus this passage constitutes a very clear example of the survival into the OT age and literature of the different versions of the solar imagery of the common North West Semitic Bronze Age. The killing drought (the “Mot type” sun) and the “sun of righteousness” are here integrated into the character of YHWH, and we see also in this instance how the death of the land, which in the Baal Cycle is a sign of the weakness of the divine king, is transformed into an act of judgment by a divinity who is by definition never “in the hands of Death”. But the “tool” both of Yahweh’s judgment and his righteousness is the sun, which therefore serves as a narratological marker in much the same way that it does in the Ugaritic texts."

Att Shapshu är en gudinna och inte en gud är förvisso speciellt - men inte helt unheard of. I vissa arabiska sammanhang har det funnits kvinnliga solgudomligheter, och om vi räknar in hettiterriket har vi både manliga och kvinnliga solära gudar (bl.a. "solgudinnan från Arinna").

David sa...

Hettiterriket ligger ju nära och Ugarit var väl tributskyldigt till hettiterriket? Det är intressant hurshomhelst hur Yahweh integrerar andra gudomar och narrativ, men i en kontext med större fokus på etik än jordbrukscykel.

Jag tycker din forskning är superintressant. En gång i tiden ville jag forska på "nåt feniciskt" men jag blev IT-konsult istället. Hmm...