måndag 20 december 2010

Julstök

Jag ägnar mig just nu åt att slipa min påvra forniriska (kan verkligen rekommendera David Stifters lärobok Sengoídelc för dem som vill ge sig på denna föga lättknäckta nöt), lära mig hebreiska Jesajaverser utantill samt läsa doktorandkurslitteratur om den tidigjudiska apokalyptikens sociala bakgrund. Samt, sist men främst, avhandlingen, där jag återvänt till mitt Hosea-kapitel och frågor kring brännande östvindar. Och snart är det jul ...

Smått humoristiskt finner jag det för övrigt att jag ovan först skrev "doktorandkurslitteratur" som "doktorandkurlitteratur". Freudiansk felskrivning, någon?

1 kommentar:

Renovatio Mundi sa...

Angående din freudianska felskrivning kom jag att tänka på begreppet "apocalyptic cure" som jag läste om för ett tag sedan i John J. Collins klassiska översiktsverk The Apocalyptic Imagination (tycks minnas att begreppet ursprungligen hämtats från Claude Lévi-Strauss tankar rörande schamanismen). Kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad det hela gick ut på men antagligen hade det något med mytens helande kraft att göra. Tror förövrigt själv att jag skall koppla av med en riktigt härlig apokalyps till jul...