tisdag 28 september 2010

Festskrift!

I lördags offentliggjordes något roligt, trevligt och bildande - nämligen festskriften för min gudmor, professor emerita i Antikens kultur och samhällsliv Eva Rystedt. Boken heter Tankemönster, och i den deltar 31 olika författare med artiklar om antiken, ikonografi, mentalitetshistoria och liknande av intresse! Just de ämnen som nämnts anknyter väl till Evas egen forskning. Mottagaren av gåvan blev alldeles förvånad och överväldigad under överlämnandeceremonin.

I boken deltar bland många andra hela familjen Wikander: jag skriver en drapa om gammaltestamentliga spår i Hymnen om pärlan, min far Örjan diskuterar den romerska senatsadelns självmotsägande och inkonsekventa syn på jordbruk kontra handel som legitima sysselsättningar för någon ur deras led och min kära mor (som ju tyvärr avled i somras och därmed inte kan se sin text i tryck) deltar med en artikel om synen på kungliga barn i den Ptolemeiska dynastin - en av de sista sakerna som hon hann skriva. Det känns mycket märkligt för mig att läsa min mors text som kommer ut efter hennes död, men det gör mig också mycket stolt!

Man kan ladda ned ett pdf-reklamblad för den eminenta boken här! Och innehållsförteckningen finns här. Boken kan beställas för 350 kronor från den fantasieggande emailadressen tankemonster -"a"-gmail.com (skriver så för att undvika spambotar och annat). Detta med monstren ledde till viss humor vid överlämnandet.

Inga kommentarer: