tisdag 8 maj 2012

Spikad!

I fredags spikade jag så min avhandling Drought, Death and the Sun in Ugarit and Ancient Israel - A Philological and Comparative Study. CTR i Lund är en av de institutioner som faktiskt har en liten ceremoni där man rent fysiskt spikar upp boken (med tillhörande firning), och så gjorde även jag. Disputationen äger rum klockan 10.15 den 2 juni i sal 118 på Centrum för teologi och religionsvetenskap i Lund. Opponent är Marjo Korpel från universitetet i Utrecht, författare till standardverket A Rift in the Clouds - Ugaritic and Hebrew Descriptions of the Divine.

5 kommentarer:

Mårten sa...

Jag har aldrig hört frasen "spika en avhandling" förr. Är det (och ceremonin) något som varit mera utspritt tidigare?

Lotta sa...

Hej!
Jag har med stor behållning läst ett par av dina böcker och nyligen hittat fram till din blogg.
Jag jobbar med IT inom industrin och det händer sig ibland att jag hittar beröringspunkter med den latinstudent jag en gång var. För ett par veckor sedan citerade någon en Vitruvius för mig. Denne Vitruvius ska ha varit verksam arkitekt och hävdat att god byggnadskonst kännetecknas av : ” firmitas, utilitas, venustas”.
Jag blev lite fundersam kring ordet ”venustas” och fick för mig att det nog borde skrivas ”venusitas”.
Försökte hitta lite stöd i en gammal grammatik jag sparat.
Men exemplet jag fann, aetas, gav inte mycket hjälp.
Kan du hjälpa mig att bringa klarhet i detta?

Med vänlig hälsning
Lotta

Irene sa...

Lotta: venustas betyder ungefär "behag" eller "charm", "skönhet". Det finns inget egentligt behov av ett -i- där du vill ha det, men det är klart att ett lite slarvigt uttal skulle kunna skapa ett vokalljud där.

Lotta sa...

Irene: Tack så jättemycket!
Hälsningar Lotta Håkansson

Anonym sa...

Hej! får en besökande främling framföra sina hjärtliga gratulationer - Bröllop, doktorsavhandling och romansläpp inom loppet av några veckor!

Var tidigare en flitig läsare här - jag ska titta in litet oftare igen.